פרחים הם אנשי שיווק מצוינים, או: פורים הוא המצאה שיווקית של הטבע

חושבים שאתם מקוריים בפורים?

הטבע לוקח אתכם בכיס הקטן.

פרחים שמתחפשים לחיות, פרחים שמתחפשים לפרחים אחרים, פרחים שמפיצים ריחות לא שלהם, ואפילו פרחים שנראים כמו בני אדם.

למה הם עושים את זה?

כי הם אנשי שיווק מעולים, והם תמיד זוכים בלקוח שלהם.

לא מבינים את הקשר? ובכן, בואו קודם נבין כיצד לשווק נכון, ואז נראה איך עושים את זה הפרחים.

רוצה למכור? למד את “המשולש הקדוש”.

המשולש הקדוש הוא השיטה שלי לשיווק מוצלח ונכון שמביא תוצאות. הוא מורכב מ- 3 קודקודים- מי אני, מיהו הלקוח שלי ומיהם המתחרים שלי.

השיטה אומרת בפשטות- כדי למכור עלינו ללמוד כל אחד מהקודקודים לעומק, ומתוך התובנות שקיבלנו למצוא (או להמציא) את הייחודיות שלנו. משם הדרך “פשוטה”- להטמיע את הייחודיות שלנו בכל דבר שאנחנו עושים בעסק.

קודקוד ראשון- מי אני.

מיהו העסק, כיצד הוא בנוי ומה הוא רוצה להשיג (חזון, מטרות עסקיות). מהם יתרונותיו ומהן חולשותיו, מהו המותג אותו הוא משווק, מהם המוצרים שהוא רוצה למכור, מהם יתרונותיהם ומהן התועלות שלהם (שני דברים שונים, אך זה כבר במאמר אחר). מהן דרכי ההפצה שלו (איך המוצר מגיע אל הלקוח?) מהם הערכים שהמותג מייצג, ועוד.

קודקוד שני- לְמד את הלקוח.

כל מי שעבד איתי או למד אצלי אי פעם יודע, שהמונח שאני הכי משתמשת בו הוא “לקוחית”.

מהי לקוחית?

כמו שיש עברית, אנגלית, צרפתית, רוסית ובלגית, יש לקוחית.

לקוחית היא השפה של הלקוח, וכל דבר שאנחנו עושים בעסק- אם זה ניהול השיווק, ניהול עסק או אפילו עיצוב מוצר חדש- עלינו לבחון קודם כל מנקודת המבט של הלקוח. רק כך נבין מה הלקוח רוצה, ונוכל למכור לו נכון יותר והרבה יותר.

איך נדע מה הלקוח רוצה?

עלינו ללמוד מי הוא הלקוח, מהם מאפייניו, הרגליו, תחביביו, עיסוקיו. היכן הוא מבלה, מה הוא מחפש כשהוא קונה מוצרים דומים לשלי, על מה יהיה וכן לשלם והיכן יקבע את הגבול; ועוד.

בעולם מושלם זה היה מספיק- אני הייתי מוכרת והלקוח היה קונה, והכל היה מעולה.

אבל, מי שראה את הסרט “מטריקס” יודע, שאנחנו לא חיים בעולם מושלם… לכן-

קודקוד שלישי- בדוק מי עוד מתחרה איתך על אותו הלקוח.

בלימוד המתחרים עליי להבין מיהם, מה הם מציעים ללקוח שלי שאני לא יכולה להציע, ומה הם אינם מציעים ויכול להוות יתרון תחרותי עבורי (כלומר- יאפשר לי לעקוף אותם בסיבוב ולהשאיר להם אבק כשאני קוטפת את הלקוח אליי).

אבל שימו לב-

גם כשאנחנו מחפשים את המתחרים שלנו עלינו לחשוב לקוחית, כלומר- להבין מיהם המתחרים שלנו מנקודת המבט של הלקוח. כדי להבין טוב יותר למה הכוונה בואו ניתן דוגמא:

ניקח מורה פרטית לאנגלית.

מיהם המתחרים שלה, תשאלו? ובכן, התשובה הקלה היא- מורים פרטיים לאנגלית באיזור מגוריה.

אבל אם נחשוב לקוחית נגלה מתחרים נוספים, חשובים לא פחות:

אם אני כלקוחה רוצה להשתפר באנגלית, אני יכולה:

לחפש מורים פרטיים לאנגלית

לחפש לימוד אנגלית בקבוצות

לחפש לימוד אנגלית באינטרנט או באפליקציות

לחפש מורים לשיחה באנגלית (למשל- ג’רוזלם פוסט לייט טוקס).

אם אבין שכל אלה מתחרים שלי אוכל לעמוד טוב יותר מול התחרות. איך אומרת האימרה המפורסמת? דע את עצמך ודע את אויבך, ולא תפסיד גם במאה קרבות.

פרחים הם אנשי שיווק מצוינים.

או.קיי. אז הגענו לפרחים.

מדוע הם אנשי שיווק מצוינים? כי את כל מה שכתבתי כאן הפרחים למדו הרבה לפניי.

הפרחים למדו טוב-טוב את עצמם ואת הלקוחות שלהם ובנו להם הצעות מכר שאי אפשר לוותר עליהן.

בואו נראה כיצד:

מהי מטרתו האולטימטיבית של כל פרח? לשרוד עוד יום בטבע ולהתרבות על מנת להמשיך את קיומו של הזן.

כיצד ישרוד? יפחיד טורפים.

איך יעשה זאת? יעטה על עצמו פרצוף מפחיד. למשל:

כיצד יתרבה הפרח? יפיץ את זרעיו.

מהן מגבלותיו? הוא אינו יכול לזוז ממקומו.

אז כיצד יתרבה למרות זאת? הוא זקוק לחרקים שיפיצו את הזרעים במקומו.

כלומר- החרקים הם הלקוחות של הפרחים.

ומה רוצים הלקוחות? ובכן, גם הם רוצים לשרוד עוד יום בטבע ולהתרבות על מנת להמשיך את קיומו של הזן.

כיצד יעשו זאת? יאכלו צוף ויזדווגו.

אז אם יש לי צוף, אין כאן משהו חדש. הפרח נותן צוף ובתמורה- החרק שעומד עליו נדבק ברגליו באבקני הפרח, וכשהוא עף לפרח אחר הוא משאיר אותם שם. וואלה.

אבל מה תעשה אם אתה פרח שאין לו צוף?

ובכן- יש פרחים שלמדו שיווק, ומצאו פתרונות יצירתיים:

צורת פרח הדבורנית מזכירה נקבת דבורה. כשזכר הדבורה רוצה להזדווג הוא חושב בטעות שפרח הדבורנית הוא הדבר האמיתי. הוא מנסה להזדווג עם הדמות שמולו, ובינתיים נדבקים על גופו גרגרי אבקה מהפרח. כשימשיך לפרח אחר הוא ישאיר שם גרגירי אבקה, וכך יבצע האבקה אפילו מבלי שזכה לצוף או לאבקנים. 

הגזר הקיפח מתוחכם לא פחות:

במרכז התפרחת שלו ישנם פרחים קטנים שהתנוונו, וצורתם מזכירה זבובים. זבובים אחרים שעפים במקום רואים את “הזבוב” על הפרח ומבינים (בטעות) שיש על הפרח מזון. הם נוחתים על הפרח, מתרוצצים עליו בחיפוש אחר אוכל וכך מאביקים אותו.

נשמע כמו טריק מלוכלך? ומה תגידו על הלוף הארצישראלי, שמפיץ ריחות של פירות רקובים כדי למשוך זבובים כדי להדביק אליהם את אבקניו? כמו שנאמר- “לא על הלוף לבדו”.

משפחת הסחלבים היא משפחת הפשע של הטבע, או לפחות משפחת הנוכלים שלו. הם מתחזים לפרחים אחרים או לחיות אחרות וכך מושכים את החרקים, אבל- הם אינם מציעים בתמורה אפילו צוף. החרק מגיע, מאביק והולך כשתאוותו (ורעבונו) בידו.

מצד שני- הם היצירתיים ביותר מבין התחפושות של הטבע.

חושבים שהתחפושת שלכם מקורית? הסתכלו בתמונות האלה וחשבו שוב: 

Close Menu
הגדל פונט
ניגודיות